top of page

Nemojte me uzdizati! - O kasidama u čast Pejgambera a.s.


1. „Nemojte me uzdizati!“

Neki su hadis: „Nemojte me uzdizati kao što su hrišćani uzdizali Isaa, sina Merjemina!“ razumjeli na taj način, da je zabranjeno hvaliti Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, te da je to pokuđeno pretjerivanje koje vodi u širk. Tvrde da svaki onaj koji bude hvalio Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, izdizao ga iznad ostalih stvorenja i opisivao ga nečim, čime ga izdiže i odliku od ostalih, taj je počinio novotariju u vjeri i zastranio od Sunneta Prvaka poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Ovo je pogrešno shvatanje i ukazuje na manjakvo poimanje osobe, jer je pravi razlog zabrane Vjerovjesnika, sallallahua lejhi ve sellem, taj da ga ne hvale i uzdižu, onako kako su uzdizali Isaa, alejhisselam, tvrdeći da je sin Božiji.

Značenje hadisa se ogleda u sljedećem. Naime, ko ga bude uzdizao i opisivao nečim, čime su hrišćani opisivali svoga vjerovjesnika, onda će postati poput njih. Ali, hvaliti ga nečim što ga ne izvodi iz ljudskoga roda, vjerujući da je on Allahov rob i poslanik, i daleko od hrišćanskih uvjerenja, onda nema sumnje da je to odraz njegovog potpunog tevhida.

Odbaci ono što su hrišćani o svom vjerovjesniku kazali

A svome odlučno, ono što želiš, izreci u pohvali Zaista odličnosti Allahova Poslanika nema kraja Niti granice do koje bi govornik mogao da nabraja Vrhunac znanja o njemu jeste da je on čovjek bio Kojeg je Allah iznad svih ostalih, kao najboljeg uzdigao

Čak je i Uzvišeni Allah lično pohvalio Svoga vjerovjesnika Mustafu, sallallahu alejhi ve sellem: „Jer ti si, zaista najljepše ćudi.“ Zapovijedio je edeb i lijepo ponašanje u ophođenju s njime, prilikom postavljanja pitanja i davanja odgovora: „O vjernici, ne dižite glasove svoje iznad Vjerovjesnikova glasa i ne razgovarajte s njima glasno, kao što glasno jedan s drugim razgovarate, da ne bi bila poništena vaša djela, a da vi i ne primjetite.“

Potom nam je zabranio da se prema njemu ophodimo kao što se ophodimo jedni prema drugima, te da ga ne dozovamo kao što dozivamo jedni druge: „Ne smatrajte Poslanikov poziv upućen vama kao poziv koji vi jedni drugima upućujete!“

Kur'an ukorava one koji se prema njemu, sallallahu alejhi ve sellem, ophode kao prema nekom od njima jednakim: „Većina onih koji te dozivaju ispred soba nije dovoljno pametna.“

Plemeniti ashabi su hvalili Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i pjevali mu pohvalnice. Jedan od njih je i Hassan b. Sabit, koji je spjevao:

Dovoljno mu je ponosa i časti što je pečat poslanika I što za to Allaha ima kao svjedoka I Bog ime Vjesnika pored Svoga stavlja Čemu mujezin svjedoči pet puta na dan, kada početak namaza javlja Ime mu je iz Svog izveo, kako bi ga time uzvisio Vlasnik Arša je Mahmud, a njega je Muhammedom nazvao Vjerovjesnik, koji nam dođe nakon perioda kada nade ne bi više Da će doći neki od poslanika i kada se idoli svuda po Zemlji obožavaše Bio je poput svjetiljke sjajne koja put osvjetljava I poput britke sablje koja se presijava Upozorio nas je na Džehennem i obveselio Džennetom I podučio islamu, pa se Allahu zahvaljujemo iskrenom zahvalom

Također je ispjevao i:

O ti, oslonče, na koji se oslanja i pribježištu na koje se bježi Svratište si i utok onome onome koji za dobrim žudi i pomoćnik si onome koji pomoć traži O ti, kojeg je Allah odabrao i kao odabranog stvorio I kojeg je čistim i neporočnim ahlakom ukrasio Ti si vjerovjesnik i najbolji od Ademova roda Najplemenitiji si koji Zemljom hoda I Mikail i Džebrail s tobom su skupa Da pomažu ti u pobjedi, naredba je od Allaha – El-'Azizu 'l-Kahhara Safija, kćerka Abdulmuttalibova je oplakala Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ispjevavši: Avaj, Allahov Poslaniče, uzdanica si nam bio Prema nama si vazda bio blag, i nikad osor nisi bio Bio si milosrdan, upućivao si i podučavao Nek' te danas oplakuje onaj, ko bi te oplakivao Iskreno si prenio poslanicu i misiju dostojno izvršio Vjeru si nam čvrstu i čistu donio Neka su mi za Allahova Poslanika žrtve i majka I imetak i stričevi i moj život i moja tetka Života mi tvoga, ne oplakujem te, zbog gubitka tvoga Već zbog straha od dolaska perioda smutljivoga Kad god se Muhammed spomene, srce mi zadrhti Nakon Vjerovjesnika nikakva straha više neću osjećati Da je Gospodar ljudi ostavio među nama Vjerovjesnika Bili bismo sretni, ali Njegovoj odredbi nema preinaka Neka ti je selam, od Allah pozdrav dostojan Ti si u edenske bašče već uveden, kao rob zadovoljan Gospodar mu mezar blagoslovio Pjesak se na njemu sav mirisom ispunio

Ibn Sa'd u Et-Tabekatu spominje da su navedeni stihovi Erve, kćerke Abdulmuttalibove.

Ka'b b. Zuhejr je također opjevao Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, u svojoj poznatoj kasidi koja počinje na sljedeći način:

Otišla je Suada, pa mi je srce danas bolesno Poniženo, bez lijeka ostalo, i ljubavlju njenom zarobljeno Obaviješten sam da mi je Allahov Poslanik prijetio kaznom A ja se nadam da će da me dočeka s oprostom Odista je Poslanik svjetlost koja obasjava I jedna od isukanih Allahovih sablji, koja se presijava Jedan im je, ispred kurejševića kazao Svaki od vas koji je na islam prešao, Meku da je napustio! Pošli su poput deva bijelih koje je čuvao Pastir i udarcima, da se ne vrate prijetio

U predanju Ebu Bekra el-Enbarija stoji da ga je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, zaogrnuo svojim ogrtačem koji je bio na njemu, kada je došao do stiha:

Odista je Poslanik svjetlost koja obasjava I jedna je od isukanih Allahovih sablji, koja se presijava

Muavija, radijallahu anh, mu je davao deset hiljada za taj ogrtač, ili burdu. No, Ka'b, radijallahu anh, je kazao da nikoga ne bi izdigao iznad Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem. Pošto je preselio Ka'b, Muavija je poslao njegovim nasljednicima dvadest hiljada, pa je tako otkupio od njih burdu. Sam Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, je sam sebi izrekao pohvalu, riječima:

„Ja sam najbolji od stanovnika Dženneta. Ja sam najbolji od onih koji prednjače u dobru.“

„Ja sam najviše svjestan Allaha, od svih sinova Ademovih i najčasniji sam od njih, kod Allaha, a nije hvala.“

„Ja sam najčasniji od prvih i potonjih, a nije hvala.“

„Moji preci nikada nisu činili blud.“

Džibril, alejhisselam, kaže: „Bio sam i na istočnim i zapadnim krajevima Zemaljske kugle, i nisam vidio boljeg čovjeka od Muhammeda, niti sam vidio časnijeg roda, od roda Hašimova.“

Od Enesa, radijallahu anh, se prenosi da je Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, data jahalica za vrijeme noćnoga putovanja (isra'), pa se malo uzjogunio. Džibril mu reče: „Tako činiš s Muhammedom? Pa, nije te uzjahao niko, ko je časniji kod Allaha, od njega!“ Tada ga je znoj oblio čitavog.

Od Ebu Se'ida, radijallahu anh, se prenosi da je rekao: „Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je kazao: 'Ja ću biti prvak sinova Ademovih na Sudnjem danu, i ne hvalim se time. U ruci će mi biti zastava hvale, a ni tim se ne hvalim. Svi vjerovjesnici i Adem će tog dana biti pod mojom zastavom. Ja ću biti prvi nad kojim će se zemlja raspuknuti, i ne hvalim se time!“

Od Enesa, radijallahu anh, se prenosi da je rekao: „Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: 'Ja sam prvi nad kojim će se zemlja raspući kada bude proživljenje, i ja biti onaj koji će im se obratiti kada se izredaju i koji će ih obradovati kada budu u očaju. Tog će dana zastava hvale biti u mojoj ruci. Ja sam najčasniji od sinova Ademovih, kod moga Gospodara, a nije hvala!“

Rekao je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem: „Ja sam kod svoga Gospodara najčasniji od Ademovih potomaka. Oko mene će vrtjeti hiljadu hizmećara, koji su nalik biserju nanizanome.“

Od Ebu Hurejre, radijallahu anh, se prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ja sam prvi nad kojim će se zemlja otvoriti i koji će biti odjeven u džennetko ruho, a potom ću stati desno od Arša. Nijedno od stvorenja, osim mene neće stajati na tome mjestu.“

Šejh dr. Muhammed Alevi el-Maliki el-Haseni el-Mekki, Mišljenja koja treba korigovati, prijevod: prof. Dženan Hasić, iz djela koje je u pripremi za objavljivanje.

302 views
bottom of page