top of page

Hasan Basri i grješnik


U jednoj hikaji se prenosi sljedeće:


Bio jedan po imenu Utbe el-Gulam i bijaše poznat po griješenju. Bio je poznat po tome da je činio nevaljalštine i po konzumiranju alkohola. Jednog je dana došao na sijelo kod Hasana el-Basrija dok je on tumačio riječi Uzvišenog:


„Zar nije vrijeme da se vjernicima srca smekšaju kad se Allah i Istina koja se objavljuje spomene, i da oni ne budu kao oni kojima je još davno data Knjiga pa su srca njihova, zato što je proteklo mnogo vremena, postala nemilosrdna i mnogi od njih su nevjerniciˮ (El-Hadid, 16), tj. nije li došlo vrijeme da se u srcima strah osjeti?


Hasan el-Basri je, tumačeći ajet, održao prilično utjecajan vaz, u toj mjeri da je rasplakao ljude.


Tada se među njima pridiže neki mladić i reče:


- Ej ti, bogobojazniče vjernika, hoće li Allah prihvatiti tevbu nekog pokvarenjaka i ogrezla u grijehe kao što sam ja?


Hasan el-Basri potvrdno odgovori i reče da će Allah prihvatiti tevbu za sve njegove nevaljalštine i grijehe. Kada je to čuo Utbe el-Gulam, lice mu je postalo blijedo i žuto te je tada ispustio žestok vrisak i krik. Potom se stropoštao u nesvjesnome stanju. Kada je došao sebi, prišao mu je Hasan el-Basri i izrecitovao:


Momče, koji si griješio prema Gospodaru Arša

Znaš li koja je to kazna za grijehe?

Se'ir – vatra razbuktala – i buktinje njezine

I srdžba, koja će ih tog dana ščepati za kike

Ako se na vatri strpjeti možeš, onda Mu i griješi

U suprotnome, ti se od grijeha udalji

Zbog grijeha koje si počinio

Postao si zarobljenikom nefsa, pa gledaj da se iz tih okova spasiš!


Utbe el-Gulam opet žestoko kriknu i opet se stropošta onesviješćen. Kada se osvijestio, upitao je:


- Šejh, da li će Svemilosni Allah prihvatiti tevbu nekoga ko je kao ja potonuo u grijehe?


Hasan el-Basri mu odgovori:


- Pa ko drugi, osim Milosnoga Allah Koji opraštati voli, može oprostiti robu koji je u grijesima ogrezao?


Mladić podiže glavu i prouči tri dove:


Prva: Allahu moj, ako si Ti već prihvatio moju tevbu i grijehe mi oprostio, onda me počasti razumijevanjem i dobrom memorijom pa da memorišem sve ono što od iluma i Kur’ana budem čuo.


Druga: Bože moj, počasti me lijepim glasom kako bi se svakome razmekšalo i razniježilo srce ko bude čuo učenje moje, pa čak i ako bude osora i gruba srca.


Treća: Bože moj, počasti me halal-opskrbom i opskrbi me odakle se i ne nadam.


Uzvišeni Allah mu je ukabulio sve tri dove. Povećao mu je sposobnost razumijevanja i hifz toliko da bi svako činio tevbu ko bi čuo učenje njegovo. Svakog bi mu dana u kući neko ostavljao po jednu činiju čorbe i po dvije lepine. Niko nije znao ko je to činio. Tako je bilo sve dok nije preselio.


Takvo je stanje onoga ko se odazvao Allahu i ko se pokajao, a Allah neće dopustiti da propadnu djela onih koji su lijepo postupali.


Imam Gazali, Srčana otkrovenja


Priredio: Dženan Hasić

119 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page