top of page

Selim ef. Sami Jašar: Razgovor sa svrakom...



Hadži šejh Selim ef. Sāmī Jašar iz Vučitrna (Kosovo) kadesallahu ruhahu: „Razgovor sa svrakom“, iz njegovog rukopisa „Sanihāt


Jednog dana, osamljen u tekiji, opazio sam na pragu svraku. Njeni glasovi ak-ak, ak-ak kao da su bili upućeni meni. Ovo je privuklo moju pažnju: divlja ptica na kraju odaje! Posmatrao sam je, i kao da smo počeli razgovor.


Svraka reče: - Selamun alejkum, prodavaoče mirođija!


-A ja odgovorih: - Ve alejkumu selam, ptico. Dobro došla!


- I tebe dobro našla - odgovori mi ona.


Ja upitah: - Odakle dolaziš?


- Ptica odgovori: - Iz adema, fizičkog nepostojanja.


Na moje pitanje: - Kuda ideš?


- odgovori mi:- U `adem.


Ja: - Kojim jezikom govoriš?


- Ptica odgovori: - Arapskim.


Ja opet upitah: - Što to znači i na koga se odnosi?


Ptica mi odgovori: - Vaš praotac Adem bio je neposlušan. Prekršio je zabranu kad je bio u džennetu i pristupio zabranjenom drvetu. Time je učinio prijestup (grijeh) i postao neposlušan (akun, el-aku, ak).


Ja: - Kome su upućene te riječi?


- Ptica mi odgovori: - Vama, da se osvetite šejtanu, koji je prevario vašeg praoca Adema, jer potomak ima pravo na osvetu.


Ja: - Na koji način da to učinimo?


Svraka: - Da šejtanu uvijek protuslovite i da učinite sedždu Ademu svoga vremena.


Ja: - A ko je taj Adem mog vremena?


Svraka: - Muršid (duhovni vodič).


Ja: - Što označava sedžda?


Svraka: Pokornost i poštovanje.


Ja: - Zašto ti je perje crno-bijele boje?


Svraka: - Na ovom svijetu ima mnogo boja, ali sve se svode na crnu i bijelu. Stoga sam ja na ovom svijetu jedan poseban uzorak.


Ja: - Koja je od te dvije boje temeljna i važnija?


Svraka: - Temeljna boja je crna i crnina ukazuje na fazu`adema - fizičkog nepostojanja. Moja bijela boja je relativna i sporedna. Moje fizičko postojanje je atom koji ukazuje na darovanje Svemira od strane istinitosti Apsolutnog postojanja koje je nužno (Wādžib el-vudžūd), tj. Boga.


Ja: - Kad je to tako, što si onda ti?


Svraka: - Ja sam sjena ili fantazija, nepostojanje -`adem s nužnim postojanem - Wudžūd.


Ja: - Kud letiš?


Svraka: - Na zamišljenu liniju gdje se dodiruje crnina s bjelinom.


Ja: - Na što ukazuje ta crna linija?


Svraka: To je linija ćuprije pravog puta, visoka zapovijed iz Kur'ana: Festeqim kemā umirte (Idi istrajno putem kako ti je naređeno)! (Kur´an, Suretu Hud, 112)


Ja: - Kako je moguć prelaz preko staze vrlo delikatne ćuprije?


Svraka: - Tvoje nestajanje (fenā') u nestajanju svega drugog osim Boga.


Ja: - A kuda se prelazi?


Svraka: U predjel carstva koje ne nestaje, tj. u utapanje u vječnost Božijeg postojanja (beqā'billāh).


Ja: - A kako se prelazi?


Svraka: - Sa svjetlom vjerovanja, prema Kur'anu: Nūruhum jes'ā beine ejdihim...( Kur´an, Suretut-Tahrim,


Ja: - Gdje stanujete?


Svraka: - Na visokom drveću.


Ja: - Zašto ne stanujete u kućama?


Svraka: - Kuće su gradili ljudi, a drveće je građevina Svemilostivog Boga.


Ja: - Zašto su vam gnijezda na visini?


Svraka: - Da sačuvamo svoje mlade od napasti nekih ljudi.


Ja: - Na vas se tuže ljudi da im odnosite piliće i oštećujete voće i povrće?


Svraka: - Upozoravamo piliće - ljude koji su zanemarili sjećanje na Boga i upozoravamo baštovane da paze na svoje voće i povrće, da budu oprezni da im utrošeni trud ne ode uzalud. Isto tako upozoravamo ih da bdiju nad duhovnim usponima kako bi se sačuvali od padova.


Ja: - Zašto tako skakućete?


Svraka: - Oponašamo prepelicu (keklik). Ali mi živimo i na drveću i skakućemo s grane na granu, i to je zapravo naš hod.


Ja: - Kome sličite tim svojim čudnim i neravnomjernim hodom?


Svraka: - Pristašama tarikata koji su neznalice, koji naivnim ljudima čista srca bacaju prašinu u oči i koji značajne riječi muževa istine (ehl-i hakikat) prenose i kazuju odoka, po svom viđenju.


Ja: - Može li biti tarikat bez znanja?


Svraka: - A mogu li ja letjeti bez krila?


Ja: - Na što ukazuje taj vaš dugački rep?


Svraka: - Za to postoje dva znaka. Jedan ukazuje na kraj. Od svih ptica mi imamo najduži rep te mi, radi održavanja života, pazimo na taj svoj rep, jer smo o njemu puno ovisne. Drugi znak ukazuje na mahane. Ima ljudi koji kod drugog vide trn, a kod sebe ne vide ni brvno. Nama je dano da gledamo svoj rep, a da se kanimo gledanja u tuđe mahane, jer je rečeno: Blago onom ko se brine o svojim nedostacima i to ga sprečava da gleda u nedostatke drugoga. Preča ti je briga o svojim nego o tuđim nedostacima.


Ja: - Pa vi ste onda mnogo zauzete uređenjem repa?


Svraka: - Moj rep je moj znak razlike od drugih ptica, a svako se ponosi svojim znakom; tako i ja čuvam i pazim svoj rep.


Ja: - Poznaješ li kaderije?


Svraka: - Poznajem.


Ja: - Šta je njihov znak?


Svraka: - Kapa crvenkaste boje sa zelenim omotom (destār), slična ruži s listovima.


Ja: - Vi svugdje padate, a uvijek vam je glava čista?


Svraka: - Mi ne tvrdimo da smo sačuvani od grijeha i nismo umišljene. Iako ponekad padnemo na mjesta koja su prljava i koja nam ne dolikuju, ne gubimo savjest, volimo čistoću, idemo odatle. Stečene nedostatke i darovane vrline mi ne miješamo. Jedno je Božja presuda a drugo su Božji pokloni. Izvor je jedan, a utroška mogu biti dva. I s nedostacima čovjeka, on je opet primljen. Vaš otac Adem pejgamber priznao je svoj grijeh, kajao se, uzdao se i činio dovu, kako je kazano u Kur'anu.


Ja: - Kako to, padate u blato, a ne gubite svoju vrijednost?


Svraka: - Zar zrake Sunca ne padaju i na blato? I dragulj padne u blato... ali oni u blatu ne izgube svoju vrijednost?


Ja: - Kaži mi jedan primjer!


Svraka: Evo, na primjer, znanje i savršenstvo (`ilm i kemāl). Ako ti sreći dođe kraj..., pa šta? Sve ima svoj vrh. Kad si na vrhu uspona, ne uzoholi se: poslije uspona je pad!


Ja: - A šta je neznanje?


Svraka: - Neznanje je kao katran: gdje padne, ostane mrlja.


Ja: - A ko je vaš car?


Svraka: - Bijeli soko (bazul-ešheb), car evlija, sultan Abdul Kadir Gejlani.


Ja: - Tko su vaši ašici?


Svraka: Slavuji.


Ja: - Ko su vaši učači zikra?


Svraka: - Grlice.


Ja: Ako su arifi, oni koji su dosegli više spoznaje?


Svraka: - Papagaji.


Ja: - A ko su vam vaizi?


Svraka: - Sove.


Ja: - A ko su vaše hadiije?


Svraka: - Rode.


Ja: - A ko su vaši derviši?


Svraka: - Golubovi.


Ja: - Ko su vaši rehberi, pomagači šejhu?


Svraka: - Pupavci - hudhudi. (Hudhud je služio Sulejmana pejgambera).


Ja: - A ko su vaši kurnazi, (lukavi i dovitljivi ljudi)?


Svraka: - To smo mi, svrake.


Ja: - To nije dobro!


Svraka: - Ako je da sačuvamo, onda je dobro; a ako je da prevarimo, onda je loše.


Ja: - Obično vjernike varaju?


Svraka: - Jedanput biti prevaren - može se, ali dva puta, e to nije dobro. U jednom hadisu se kaže: Vjernik ne smije dozvoliti da ga iz jedne rupe dva puta ujede zmija.


Ja: -'Daj mi kakav savjet.


Svraka: - Zaštiti se dobrim, a odbaci nevaljalo, idi pravim putem, istopi grijehe, dobro očisti srce. Što vidiš, pokrij, a što ne vidiš, o tome ne govori.


Ja: - Drago mi je što sam te sreo, koristile su mi tvoje mudre riječi. Hvala!


Svraka: - I meni je drago, hvala ti i želim ti uspjeh! Ostaj u ljubavi prema Bijelom sokolu!


Diže se i odleti.

251 views

Recent Posts

See All
bottom of page